Jak začít létat?
Odpověď na tuto otázku Vám nejlépe zodpovíme osobně přímo na letišti, jelikož cest a možností je spousta. Zde jsou nejčastější situace a dotazy, které s novými žáky řešíme.
Co byste měli vědět, než se případně na letišti potkáme:
- Co od létání očekáváte
Je dobré mít představu, zda chcete brát létání jen jako koníček, nebo toužíte po kariéře pilota. Zda vás láká létat s motorem či bez něj a podobně. Pokud si nejste jisti, můžete využít naši nabídku vyhlídkových letů a vyzkoušet si, co by vám nejlépe sedělo. Každý druh létání má své kouzlo a je jen a pouze na vás, kterému z nich se rozhodnete podlehnout.
- Kolik času a peněz tomu mohu věnovat
S nadsázkou se dá říct, že i milionář by neměl problém všechny své peníze za létání utratit za jediný den. Na druhou stranu se mu věnuje i mnoho studentů, kteří si na něj vydělávají na brigádě. Peníze za výcvik nemusíte nosit všechny najednou. Bude vám zřízeno konto, na kterém je potřeba být stále v plusu. Znamená to tedy, že celou částku zaplatíte v průběhu výcviku, který trvá měsíce, občas i rok a kousek. S časem je to složitější, platí pravidlo, že motorové létání zabere méně času, ale stojí více, kdežto plachtění je sice levnější, ale času na letišti strávíte mnohem víc.
- Zdravotní stav
Zdraví pro létání je laiky často démonizováno. Ano, pilot nadzvukové stíhačky musí být absolutně zdravý, nicméně nároky se postupně snižují s tím, jak bychom zkoumali jednotlivé druhy létání. Dopravní piloti mohou mít například dioptrie a některé lehčí neduhy. Nároky na sportovní piloty se pak dají srovnávat s řízením automobilu. I tak je nutné zvážit, zda naše tělo zvládne psychické i fyzické napětí spojené s intenzivními pocity zvláště v počátku výcviku. Plachtaři pak například tráví ve vzduchu i několik hodin v kuse.
Jaké typy výcviků s žáky nejčastěji začínáme:
Výcvik pilota kluzáku SPL (Sailplane Pilot Licence)
Bezmotorové létání je asi to nejbližší přírodě, co můžete v letadle s pevným křídlem zažít. Větroně se do vzduchu dostávají ve vleku za motorovým letounem, nebo pomocí navijáku a dlouhého lana (princip je podobný tomu, jak dostanete do vzduchu draka).
Výcvik zabere zhruba 15 letových hodin rozčleněných do cca 10 úloh. V každé z nich se naučíte něco nového. Začíná se s přímým letem, zatáčkami, vzletem a přistáním. Po jejich zvládnutí následují komplexnější manévry jako je vybírání vývrtek a pádů, přistání do omezeného prostoru, nebo mimořádné situace (například přetržení lana na navijáku). Poté přichází velký den přezkoušení a první samostatný let…a pak další a další, dokud neprocvičíte již naučené manévry v sóle. Ke konci výcviku se z klouzání stane plachtění. Nejprve s instruktorem, a potom samostatně. Naučíte se využívat stoupavé proudy tak, jak to dělají dravci. No a pak je možnost pokračovat dále sportovní činností, která spočívá v létání přeletů, mnohdy několik stovek kilometrů dlouhých. Když si tichý let zkusíte, uvidíte, že je to vysoce návyková záležitost. Navíc je to naprostý základ, ze kterého čerpali své schopnosti v krizových chvílích i takoví piloti jako Neil Armstrong a Chesley Sullenberger (jo, ten borec, co položil dopravák do Hudsonu :). Proto je to vhodný začátek pro všechny – jak aspiranty na pohodové dny mezi káňaty, tak i borce, kteří si chtějí létáním vydělávat na živobytí. Cena výcviku je od 35 tis Kč a je závislá na tom, zda jste ochotni na sobě pracovat. Pokud podceníte přípravu na let a něco nezvládnete, budete muset v zájmu své bezpečnosti létat více letů a tím svůj výcvik prodraží i prodloužíte. Pilotem kluzáku se můžete v závislosti na výše zmíněném a na počasí stát za tři až šest měsíců. Limitem pro vydání průkazu je 16 let, samostatně můžete letět v 15 a limit pro zahájení výcviku je akorát to, abyste dosáhli na řízení.
Cvičíme na legendárních kluzácích L-13 Blaník a L-23 Super Blaník
Výcvik pilota motorového kluzáku (TMG – touristic motor glider)
Kříženec motorového a bezmotorového létání. V Táboře jej cvičíme na L-13SE Vivat, což je modifikace kluzáku L-13 Blaník, do kterého byl zabudován motor a kabina s dvěma sedadly vedle sebe. Je to nejlevnější možnost, jak se dostat do vzduchu s motorem. Výcvik pilota, který je držitelem SPL trvá okolo 7 hodin, výcvik úplného nováčka 35 hodin. Cena kompletního (35h) výcviku je okolo 70 tis Kč.
Pilot lehkého motorového letounu LAPL (Light Aircraft Pilot Licence)
Pokud chcete svézt více jak jednoho člověka v letounu, nikoliv kluzáku nebo motorovém kluzáku a zároveň nemáte aspiraci na nějaké větší akce (třeba vození dvou stovek lidí na dovolenou), toto je kvalifikace pro vás. Cvičí se na stejných letadlech a podobným způsobem jako kvalifikace PPL (vysvětlení níže), ale jsou na vás kladeny nižší nároky, co se zdravotní kvalifikace týče. Ta je stejná jako na kluzáky a podobá se prohlídce před autoškolou. Výcvik trvá 30 hod, tedy o čtvrtinu méně než PPL a je také levnější, stojí 97 250 Kč + DPH. Cena zahrnuje instruktora, teorii a přistávací poplatky na letišti AK Tábor.
Soukromý pilot letounů (PPL(A))
První krokem k vysněné kariéře dopravního pilota, nebo pokud chcete vozit na výlety rodinu, létat časem v noci, vysazovat parašutisty, vlekat větroně, akrobatit…možností je mnoho a nelze je tady všechny vyjmenovat. Pilotem motorového letounu se stanete za 45 hodin letu a 150 600 Kč + DPH. Cena zahrnuje instruktora, teorii a přistávací poplatky na letišti AK Tábor. Zdravotní kvalifikaci druhé třídy získáte, pokud jste průměrně zdravý člověk. Motorové létání má své kouzlo v dynamice a možnosti letět, kam se Vám zlíbí. Je sice finančně náročnější, ale dovoluje vám efektivně využít váš čas. Pokud řídíte svou firmu a na relax vám zbývá jen několik hodin týdně, v našem Piperu PA-28, Zlínu Z-142, Z-43, Z-226 nebo Robinu DR-400 rychle uletíte starostem. Pokud se připravujete na dráhu profesionálního pilota, u nás získáte železobetonové základy, na kterých ji postavíte. Když pak u nás získáte kvalifikace NIGHT, IR/SE/PBN, CPL, MEP+IR/ME/PBN, nalétáte dostatek hodin a složíte zkoušky ATPL, je téměř jisté, že vás jednoho dne uvidíme v některé z dopravních společností (jako již mnoho našich členů).
Ať už vaše rozhodnutí bude jakékoliv, zdarma dostanete spoustu nových přátel, skvělých zážitků a nových zkušeností. Na táborské letiště nechodíme jen kvůli létání, mnohým z nás se stalo celoživotní vášní a spíše životním stylem, nežli jen koníčkem a/nebo povoláním. Rádi vás mezi sebou přivítáme.